Mindannyian a kapcsolódást keressük a környezetünkkel és nyitottá válunk azok felé, akik megértenek minket. De hogyan kapcsolódik ehhez a témához a marketing szövegírás?
Hadd meséljek el egy történetet, amit egy Fejér megyei, sváb faluból származó írónőtől hallottam egy podcast felvételen.
Egy langyos nyári hajnalon az írónő úgy érezte, hogy neki kell vágnia a falu utcáinak az éppen csak felemelkedő nap sugarai alatt. Miközben sétált, elmélkedett a készülő könyvéről és olyan elmélyült állapotba került, hogy egyszer csak a falu mohás templomfalának dőlve találta magát, miközben nézte a régi községházát.
Képzeletében megelevenedett a múlt, régen élt emberek és érzelmek keltek életre. Hangokat hallott és maga előtt látta, ahogy két egymásba kapaszkodó kéz lassan elszakad. Teljes lényével átérezte a családok szétszakadásának, az egymást szorító kezek szétválásnak szívbemarkoló pillanatát.
A svábok kitelepítésének története szerves és fájdalmas része a falu történelmének, ami az írónőt is mélyen érintette, habár nem tartozik a népcsoport közé. A múlt lenyomatot hagyott a közösségben, így a többi ember érzelmeire könnyen ráhangolódni képes író lelkében is. Ez az együttérző képesség nem egy, hanem 14 elképesztően sikeres regény megírásához vezette őt a karrierje során.
Miért fontos az érzelmi intelligencia a marketing szövegírás szempontjából?
Gondolkodtál már azon, mennyire vagy képes beleképzelni magad mások helyzetébe, érzéseibe?
Ha még soha, akkor most itt az ideje!
Hogyha ez a képesség nincs meg benned, és nem dolgozol az érzelmi intelligenciádon (EQ), ezzel együtt nem vagy képes empátiát érezni mások iránt, akkor aligha leszel képes megszólítani ügyfeleidet.
Elsőként lássuk, hogy a szakemberek mit mondanak az érzelmi intelligenciáról:
Goleman, Mayer & Salovey szerint az érzelmi intelligencia a saját és mások érzelmeinek megfigyelésére való képesség.
Ennek segítségével ismerjük fel és különböztetjük meg az érzelmeket, irányítjuk saját érzéseinket, gondolkodásunkat, gondolataink segítségével pedig viselkedésünket.
Travis Bradberry szerint, aki tudatában van érzelmeinek, cselekedeteinek, és hogy mindez hogyan hat környezetére, akkor együtt tud érezni és azonosulni tud az őt körülvevő emberekkel.
Marketing szövegírás = befolyásolás?
A jó hír az, hogy az érzelmi intelligencia fejleszthető, tudatos alkalmazásával mások érzelmeit, gondolatait is befolyásolni lehet. Az előző mondatot olvasva ne gondoljunk rögtön valami ördögtől való irányításmániára. A vállalkozó számára egy olyan eszköz, aminek a tudatos irányításával kitűnhet a tömegből.
Az érzelmi intelligenciánk szerves részét képezi empátiánk. Gondoljunk csak bele, miért olyan fontos, hogy mindenki, akinek saját vállalkozása van és termékeket/szolgáltatásokat ad el, tisztában legyen saját empatikus képességével. Egy vállalkozónak tudnia kell, mivel tudja elérni és milyen érzelemmel tud kapcsolódni potenciális ügyfeleihez.
Mikor elkezdtem a szövegírással ismerkedni, rengeteget olvastam, anyagot gyűjtöttem könyvekből, tanfolyamokról és persze az internetről is. A tanulási folyamat szinte minden megállójában az „empátiába” ütköztem, hiszen ez az a tulajdonság, ami a hatékony szövegírás alfája és ómegája.
És miért írok én az emberi empátiáról, ha nekem, mint szövegírónak a termék/szolgáltatás melletti meggyőző érveléssel kellene foglalkoznom? Íme a válasz:
Teremts szerethető személyiséget marketingszövegeddel!
Az online kommunikációnk során a hús-vér emberekhez szólunk. A márkákat ugyanazokért a tulajdonságokért szeretjük, amiért kollégáinkat, barátainkat és családtagjainkat is. A saját egyéniségükért, képességeikért, szerethetőségükért.
Tehát az emberek iránti szimpátiát kell beleépíteni szövegeinkbe, marketingünkbe.
Ha szöveget írsz, neked kell magadat szerethetővé tenni, empátiát kell ébresztened az emberekben. Tehát használd tudatosan az érzelmi intelligenciádat és hangolódj rá a célközönséged érzelmeire!
Nem elég megpróbálod elhitetni, hogy a te terméked/szolgáltatásod fogja megoldani a problémájukat. Szerethető módon kell demonstrálnod hitelességed és a marketing mögött álló minőséget, valamint a számodra fontos értékeket. Ha pedig személyes márkát építesz, ki kell tudnod fejezni célcsoportod gondolatait, érzéseit.
Tegyük fel, hogy én, mint fogyasztó felveszem egy, csak újrahasznosított anyagokkal dolgozó márka pólóját, amin mondjuk egy növekvő facsemete és a „ne bántsd a fákat” felirat díszeleg. Azért veszem meg a márka pólóját, mert ki akarom fejezni, hogy a Föld természeti értékeinek megóvása rettentően fontos számomra.
A marketingstratégiák az emberi természet működésére támaszkodnak. Így alakul ki egy-egy vállalkozás saját személyisége, története, amivel az emberek azonosulni tudnak. Erre az egyedi hangra kell rátalálnia mindenkinek, aki láthatóvá akar válni ebben a tartalom-központú világban.
A szövegírók pontosan ebben segítenek. Ráhangolódnak az emberek érzelmeire, megtalálják és akár egyetlen kifejező mondatban képesek átadni az üzenetet, amellyel kapcsolatot lehet teremteni az olvasókkal.
Ha kreatív és megbízható szövegíróra van szükséged, tudod, hogy hol találsz.
Végezetül, az empátia lényege magyar költőnk tollából:
„Ha embertársa szemébe néz, megérzi annak érzéseit és felismeri: „ez is én vagyok”; ha egy kutyát megsimogat, megérzi annak egybemosódó világát: ”ez is én vagyok”; ha egy bútort hosszabban érint, átveszi annak tagolatlan csöndjét; ”ez is én vagyok”. Saját lelke már nem csak az övé; minden átlátszó, mintha kristályból volna; egyszerre mérhetetlenül gazdag, teste-lelke felfrissül és egyforma örömmel tölti el a munka, pihenés, társaság, magány.” (Weöres Sándor: A teljesség felé)
Te mennyire tudsz azonosulni mások érzéseivel?